07 september, 2009

Födelsedagsfirande x 2

Puh! Helgen har varit hektisk med kalas två gånger om.
Jag spenderade större delen av lördagen i köket med förberedelser i form av muffinsbak och tårtgarnering. Först misslyckades jag med frostingen till muffinsen, men kom då på den briljanta idén att man faktiskt kunde använda den misslyckade sörjan som tårtfyllning, för den smakade ju bra! Sagt och gjort, smetade på ett lager hallonsås och ett lager marsánsås och garnerade sen med dyra jordgubbar. Skulle sen gå ner med tårtan till kylen i källaren.
Skulle bara flytta ett par PET-flaskor från den ena hyllan till den andra, då tårtan i ultrarapid gliiiiiider av tårtfatet. Står länge och tittar på pölen på golvet och vet inte om jag ska skratta eller gråta. Väljer det senare...
Så där står man: halvförkyld, trött, stressad och smutsig, 45 minuter innan gästerna kommer och inser att man inte har någon tårta. (Tyckte förresten att jag hörde ett hånflin från golvet)
Störtade iväg till ICA och köpte en ny tårtbotten och hann faktiskt inom loppet av 30 minuter garnera en tårta, skicka ner Niclas med den i källaren, städa köket, byta blöja och klä på Lovisa, sminka mig, nödplatta håret (alltså bara platta översta lagret) och ta mig. Sen kom gästerna!


Här är tårthelvetet.....


Lovisa öppnar paket


Tårta nr 2 som fick garneras med tråkig kiwi....


Ja må hon leva, ja må hon leva!!!


Mmmmm, det är gott med tårta!


Kalasfin på söndagen


Presentskörden. Tack alla för superfina presenter!!
Hon fick bla, ett jättefint rött regnställ, en docksäng, pussel, pekböcker, leksaksbilar, klossar, skor, haklapp, nalle, trumma, kläder, grytor till sin leksaksspis.


Trumman..... Hm, undra vad vi ska köpa till kusin Gustav som fyller år om tre veckor.


Morbror Johan


Clara och Hugo var med på kalaset. Vi slapp torka upp tårtrester från golvet....

Lovisa var i säng 19.3o igår och föräldrarna kl 20.00. Vi var utschasade!

2 kommentarer:

  1. Vilken helg med verkligen fullt upp. Grattis återigen till Lovisa. Vad fin hon var på sina kalas. :-)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Säg som det är... Att Niclas såg sin chans och kom ner i källaren med skeden i hand och käkade tårta från golvet!

    Det hade iaf jag gjort!

    SvaraRadera