20 oktober, 2010

Husmorspoäng

I söndags när vi var och storhandlade fick jag för mig att jag skulle försöka mig på att laga tjälknöl eftersom det tydligen ska vara så lätt. Jag har aldrig tidigare i hela mitt liv lagat stek eftersom jag dragit mig för att laga mat med stektermometer. Men i söndags plockade jag åt mig en fransyska (köttbiten alltså....) från hyllan på ICA. Taggad som jag var tänkte jag redan samma kväll slänga in köttbiten i ugnen, men efter att ha läst ett otal recept visar det ju sig att köttbiten måste vara djuptfryst så det var bara att slänga in den i frysen istället för i ugnen.

Men igår kväll tog jag fram långpannan och lade köttbiten på ett galler och på med ugnen i 75 grader. Och nu på morgonen stack jag in termometern som visade 65 grader. Svårare än så var det inte!

Sen kokade jag upp saltlag på vatten, salt, socker, svartpeppar, lagerblad och krossade enbär (som jag av en händelse hade hemma i kryddhyllan!!!!)
I med steken i en bunke, över med saltlagen och nu ska den stå svalt i 4-5 timmar. Sen torkar man av steken och skär upp i skivor. Nu återstår det bara att se hur det smakar! Återkommer med en recension......





1 kommentar:

  1. Fick ett smakprov och kan bara buga och bocka , bra gjort, helt i min klass kommer gärna på middag när du lagar den nästa gång.
    Svärfar

    SvaraRadera