25 oktober, 2010

Tjo Flöjt!

När jag gick i mellanstadiet valde nästan alla att börja spela ett instrument. Innan man valde hade man fått gå till Musikskolan på öppet hus och se vilka instrument det fanns att välja mellan. Nästan alla pojkar valde trumpet, trombon eller saxofon och tjejerna höll sig till träblås, närmare bestämt tvärflöjt eller klarinett. Endast ett fåtal valde stränginstrument. Egentligen var jag lite sugen på saxofon, men vågade väl inte gå mot strömmen....

Jag spelade tvärflöjt från och med femte klass upp till ettan i gymnasiet då det blev intressant med hela andra saker än att spela flöjt.

Men idag kom den fram och takterna sitter i fortfaraden även om jag till en början var lite ringrostig. Jag har mina favoriter som tex Öppna Landskap, Only Love, I folkviseton och givetvis julsånger som Ser du stjärnan i det blå och Rudolf med röda mulen. Hittade dessutom en av mina första flöjtböcker och i den fanns noterna till Pippi Långstrump, till Lovisas stora förtjusning. Hon var väl inte överexalterad över mitt jammande med flöjten. Hon gick nämligen och la sig i sängen. Självmant.

Nu ska jag snart ha "telefonkonferens" med en kompis. Vi ska anordna tjejmiddag på lördag och menyn och andra detaljer måste klubbas!

2 kommentarer:

  1. Låter som att det är någon som får ackompanjera mig och Niclas när vi river loss Bjällerklang nu till jul. Vi har plats för en flöjtist, men du måste kunna spela snabbt utan att andas för att hänga med i tempot typ.

    SvaraRadera
  2. Själv körde jag blockflöjt. Var riktigt värdelös.

    SvaraRadera