02 september, 2009

1 år!

Ja, då sitter man här ett år senare och undrar var tiden tog vägen. Hur kan ett år gå så fort? Det gångna året har kantats av skrik, blöjbyten, skratt, bröstmjölk, fikor, babysim, bajsprat, viktkurvor, promenader, barnmat, leksaker och givetvis känslan av stolthet!
Det är nästan man får en tår i ögonvrån när man tänker på att vi har tillverkat ett sånt charmtroll som Lovisa. Det är en fröjd att varje dag få gosas, leka och se hur hon utvecklas.

Innan man själv hade barn tyckte man det lät väldigt klyschigt när klämkäcka föräldrar sa att "få barn, det är det bästa som hänt oss". Nu förstår man fullt ut vad de menade!

Dessutom har jag bättre förståelse för min egen pappas oro. Den oron man tyckte var löjlig och pinsam när man som 15-åring var på fest och pappa plingade på dörren och undrade varför man inte ringt. (Ska tillägga att farsgubben tagit MIN lila-vita bockstyrecykel till festen).


Allra första bilden på Lovisa, tagen den 14/3 2008. Förväntansfulla blivande föräldrar fick göra ett något för tidigt ultraljud för att försäkra oss om att allt var som det skulle inför den stundande semestern i Malysia. Det var även på den resan jag kände av att det var något inne i magen som "fladdrade", närmare bestämt på Crowne Plaza Hotel i Kuala Lumpur, våning 17. Vissa saker glömmer man aldrig!


När man tittar tillbaka på bilderna från det att man var gravid saknar man magen och spänningen inför förlossningen. Det man dock INTE saknar är svullna fingrar och fötter, handskenor att ha på nätterna pga karptaltunnelsyndrom, foglossning, mobiliteten som en flodhäst.


Bild tagen på förlossningen. Niclas illustration över hur det hela skulle gå till.


Här är Lovisa endast en minut gammal och jag får hälsa på henne för första gången. Efter detta fick hon gå med pappa ner till BB så de kunde sy ihop mig igen. För övrigt märklig känsla att ligga på operationsbordet helt vaken och höra doktorn säga till sjuksystern: "Då stoppar jag in livmodern igen". Nånsin hört talas om "tala är silver, tiga är guld".......


Första dagen på BB. 3140 g och 50 cm.


Tre veckor gammal. En av mina favoritbilder.
Kan berätta att jackan hon har på sig är vit med rosa blommor i fodret. Denna var Niclas tvungen att köpa eftersom TVÅ personer misstagit Lovisa för en pojke när hon hade sin bruna luvtröja på sig!


Lovisa 2 månader


Lovisa 3 månader. Här iklädd sin tomteutstyrsel på luciatåget i kyrkan.


4 månader


5 månader


6 månader och en "bad hair day".


7 månader


8 månader


9 månader


10 månader.

7 kommentarer:

  1. Åh, vilka härliga bilder...fy fasen vad vi var nervösa för ett år sen, men så blev det ju en sån liten solstråle av allt kämpande.
    Puss o kram Josefine och GRATTIS Lovisa!!!!

    Kramar från mormor

    SvaraRadera
  2. Jag är ju kär i Lovisa:-) Grattis till er alla

    Mia

    SvaraRadera
  3. Massor av grattiskramar från oss till Lovisa, världens charmtroll!!
    Hoppas ni får en underbar dag med massor av presenter=)

    Kram kram

    SvaraRadera
  4. Tusan också - jag sitter och bölar åt bilderna på Lovisa och kommentarerna kring hennes första år.... Hur sjutton ska jag klara den 15:e när det är Tyras årsdag??!?! Trodde jag lagt det här bölandet bakom mig men tydligen inte. Känns så oerhört fantastiskt att två människor kan få till det så att det blir en tredje människa... :-) Tänk att vi är ansvariga för att deras liv får en bra start. Och vilken förmån det är att få var amed och följa varje steg i deras utveckling.

    Vi ska också blogga en bildserie på födelsedagen, tror jag ska beställa nån fotobok också. Men det gör jag nog när ettårsdagen passerat så jag har hunnit coola ner mig igen....hehe...

    Hoppas ni får en underbar dag med er underbara lilla tjej!!

    Kram från Kajsa & Tyra

    SvaraRadera
  5. Ja, som gudfar får man lov att inställa sig i ledet av gratulationer!

    För ett år sen befann jag mig på ett hotellrum i Wilmington, NC när Niclas ringde och berättade att det blivit en liten flicka. Nu ligger jag på ett hotellrum i Spanien och tycker att tiden gått hiskeligt fort!

    Kram från farbror

    SvaraRadera
  6. Grattis min söta lilla guddotter....(som är otroligt lik sin mamma på 4-månadersbilden)..:)

    Ett år går så fort!

    Kram från moster

    SvaraRadera
  7. Va e de för en da...va e de för en da...jo de e Lovisas
    ett-årsdag HURRA HURRA HURRAAAAAA!!!
    Massor av goa grattiskramar från Lotta, Kjell och Isabella ;o)

    SvaraRadera