20 april, 2010

Poreč


Det lutar åt att vår första destination i Kroatien blir Porec som ligger i Istrien, norra delen av landet.

Där har jag varit en gång förut, men på den tiden hette landet Jugoslavien och året var 1985. Familjen Malmberg bilade i sin bajsbruna SAAB 900 (som säkert var rätt snajsig på den tiden) och det finns vissa vaga minnen från den bilresan. Bl.a att jag och brorsan, vi var sex och åtta år gamla, vinkade till alla svenska bilar vi åkte förbi och gjorde grimaser till alla andra. Jösses, vad ouppfostrat! Undrar om föräldrarna i framsätet egentligen visste vad som pågick i baksätet.... Ett annat minne var från hotellvistelsen på Holiday Inn i Kassel där vi tittade på Pippi Långstrump på TV. Tysktalande Pippi Långstrump. Väldigt märkligt!
På nervägen hann vi även med att besöka den berömda hoppbacken i Garmisch Partenkirchen. Oj vad jag och brorsan övade på att säga det!!!

Några andra saker som jag kommer ihåg med just Porec var:
  • badskorna i plast man fick ha på sig för att inte riskera att trampa på nån taggig sjöborre.
  • att om man beställde en kulglass i strut fick man även en strut uppe på kulorna. Festligt!
  • att det fanns en nudiststrand lite längre bort från där vi badade. Man undrade ju lite varför gubbarna gick omkring med "bar snopp".....
Om Porec fortfarande är som jag minns det för 25 år sen återstår att se. Spännande!

3 kommentarer:

  1. Mamma Ann21/4/10 07:36

    Herregud - vilken resa! I baksätet hade ni armstödet som gräns - nåde den som inkräktade på den andres sida...du skulle ju dessutom få plats med alla Barbiedockor som du släpat med dig. Jag fattar inte att vi åkte till Italien sen. TVÅ gånger dessutom - med TRE ungar i baksätet.

    Puss o kram

    SvaraRadera
  2. Åh! En familj till som har åkt till fd Jugoslavien i en SAAB 900 på 80-talet... Vi hamnade i Split (ännu längre ner i Kroatien).

    Har några bra restaurang- och utflyktstips om ni vill ha!

    SvaraRadera
  3. Jaså jaså, här ska ut och resas?!
    Har jag missat något eller har detta varit bestämt sen länge? Hur långe ska ni vara borta? Bila eller flyga? (för jag antar att ni inte sätter er på en buss)

    Familjen Albinsson var aldrig i Jugoslavien, men våra vänner Arvidssons var där. De köpte med sig gigantiska blyertspennor hem som present till mig och Niclas. Fett!

    SvaraRadera