12 juli, 2010

Auktionsfynd

I fredags eftermiddag åkte vi på auktion i Daretorp, ett par kilometer från torpet. Dessvärre hölls auktionen inomhus en dag som i fredags när det var närmare 30 grader varmt. Inte så angenämt!
Eftersom det var ett helt dödsbo som skulle auktioneras ut hade de som anordnat auktionen samlat ihop många av prylarna och lagt dem i lådor så de kunde auktionera ut en låda istället för en sak i sänder, vilket skulle ta tio gånger så lång tid. Dessutom var auktionsutroparen ett riktigt original som gillade att höra sin egen röst och tjötade en hel del.....


Denna lilla asken blev min tillsammans med en massa annan skit som låg i den lådan jag ropade in för 40 riksdaler. Bland annat en skinnpung och en glashäst som hivades rätt så omgående!


Efter att jag ropat in lådan upptäckte jag denna lilla söta gröna skålen som låg underst. Det var nästan som att köpa Lyckopåse som man gjorde på torget i Varberg när man var liten. Alltid lika spännande att öppna och se vad som fanns i.


Även denna svagdrickaflaskan med tillhörande ställ blev min för 40 kr. (Vet ännu inte vad jag ska ha den till, men det blir nog nån form av dekoration nånstan utomhus)

Tips till dig som ska gå på auktion:
- Ha med kontanter
- Våga att göra din röst hörd. (Utroparen på denna auktionen var inte särskilt uppmärksam över vilka det var som gav bud eftersom det viftades ganska mycket på vissa saker).
- Oftast är det visning en timma eller två innan auktionen sätter igång. Gå runt och kolla vad du är intresserad av.
-Om det är något du är intresserad av, bestäm i förväg vad du är beredd att ge eftersom det är lätt att det springer iväg
-Gör inte samma misstag som min bror gjorde för ett par år sedan; heja inte på en bekant i folkhavet. På så sätt blev han ägare av en gigantisk glasvas. ("Vasen går till den skallige mannen för 300 kr")

Särskilt tips till gubbar:
- Duscha eller använd deodorant innan du sticker iväg. Det finns inget värre än kroppsodörer när det är varmt och trångt!
- Om du nu träffar nån bekant och måste redogöra för hur din fasters kusins svåger hade det på sin semester så kanske du och din bekant kan ta er en pratstund utanför lokalen. Ingen annan auktionsbesökare är särskilt intresserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar