02 september, 2010

Det blev en Lovisa

21/12, 2007
-Jag kissar på en sticka och resultatet blir ett starkt plus. Oj, vi ska bli föräldrar!

24/12, 2007
-Jag tackar nej till glögg, julöl och snaps och skyller på att det är min tur att vara chaufför.

31/12, 2007
-Vi har kombinerad nyårs-, och 30-årsfest på hemmaplan. Jag smyger med mina vinglas hela kvällen men väcker misstankar hos Camilla som så observant lagt märke till att det är nåt fuffens med mina vinglas...
-Våra gäster får inte tag på taxi, de sitter i telefonkö i över två timmar. Då väljer vi att avslöja vår hemlighet så jag kan skjutsa hem våra gäster. (Niclas var väääääldigt trött!)

Januari 2008
-Inskrivning på MVC och vi får världens bästa barnmorska, Malin W.
-Besök på gynakuten efter magsmärtor. Läkare konstaterar att allt ser ut som det ska och vi får för första gången se ett litet pickande hjärta på skärmen.

Februari 2008
-Vi berättar för våra respektive familjer att de ska bli mor-, och farföräldrar.

Mars 2008
-Första ultraljudet
-Vi åker på semester till Malaysia och har det varmt och skönt. Där kläcker Niclas idén om att Lovisa är ett fint flicknamn. Jag blir föga imponerad.

April 2008
-Niclas tjatar om att Lovisa är ett fint namn. Jag är inte övertygad.

Maj 2008
-Första föräldragruppsmötet.
-Niclas tjatar om att Lovisa är ett fint namn. Jag tänker att det kanske inte är så dumt ändå.

Juni 2008
-Jag får diagnosen karptaltunnelsyndrom och tvingas sova med armarna i plastskenor för att inte händerna ska domna.
-Niclas tjatar om att Lovisa är ett fint namn och jag håller med.

Augusti 2008
-Jag slutar jobba och har två veckor på hemmaplan för att vila innan beräknad förlossning. Jag ägnar mig åt att gå till frisören, gå på stan och shoppa, och baka en massa kaffebröd.

1/9, 2008
Kl 02.00
: vattnet börjar sippra. Jag blir lite uppspelt och väntar på att värkarna ska sätta igång. Somnar istället om.

Kl 07.00: Säger åt Niclas att han kanske borde stanna hemma och följa med på det inbokade besöket hos barnmorskan.

Kl 10.30: Barnmorskan Malin konstaterar högt blodtryck och vi blir skickade till antenatalkliniken på Östra Sjukhuset.

Kl 13.00: Barnmorskan på Östra konstaterar att det är vattenavgång och råder oss att åka hem och invänta värkar. Kommer det inte igång är vi välkomna tillbaka morgonen efter.

Kl 14.00: Sen lunch på McDonalds

Kl 15.30: Vattnet går hemma i badrummet. SPLASH! Det är alldeles illgrönt så vi packar in oss i bilen och beger oss till Förlossningen på Östra

Kl 16.30: Vi blir inskrivna och får stanna över natten

2/9, 2008
Morgon
: Igångsättning med hjälp av värkstimulerande dropp. Ligger i lugn och ro och tittar på Sex & the City på laptopen.

Förmiddag: Aj, aj, aj! Får akupunktur och till sist blir jag presenterad för min bästa vän; lustgasen!

Eftermiddag: Det går sakta...... Får epidural och snackar tyska(!) med den tyske läkaren.

Kväll: Det går fortfarande sakta. Vill nästan strypa barnmorskan när hon berättar att det inte hänt nåt på tre timmar.

3/9, 2008
Kl 00.30:
Epiduralen kopplas bort och droppet höjs till max. Helvete vad ont det gör! Till råga på allt tvingar barnmorskan mig till att sitta grensle över en stol....

Kl 02.00: Jag är 10 cm öppen. Men barnmorskan konstaterar att bebisen inte sjunkt ner som den ska. Konsulterar med läkare.

Kl 02.30: Läkaren kommer in och jag vrålar "Ge mig ett snitt!!", varpå läkaren tar beslutet att vårt barn ska förlösas genom kejsarsnitt.

Kl 03.12: Vår bebis föds och när jag frågar Niclas vad det blev svarar han med gråten i halsen att det blev en Lovisa!

To be continued.......

4 kommentarer:

  1. Härligt skrivet!! Tack för att du delar med dig.
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  2. Åh vad mysigt att läsa! Vi "firar" snart 1 år sen vi fick reda på att vår Charlotte växte i magen.

    Vet inte riktigt hur jag trillade in på din blogg, men nu besöker jag den men jämna mellanrum.

    Och jag håller med din karl; Lovisa är ett väldigt bra namn :-)

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vad kul att du kikar in här. Ja, Lovisa är ett bra namn har jag ju insett, hehe!

    Kikade på din blogg och ser att du ska gifta dig. Vad roligt! Lycka till med alla förberedelser, jag tyckte det var kul att planera vårt bröllop. (Vi gifte oss i maj 2007)

    /Jossan

    SvaraRadera
  4. Ge mig ett snitt! Underbart

    SvaraRadera