25 december, 2010

Julafton

Vi startade dagen med att åka till Sandared och dricka det traditionella julkaffet hos min farbror och hans fru Inger. I år var det rekordlågt deltagande med endast 19 personer. Men det var lika trevligt för det. 

Efter kaffet var det dags för jullunch hos min mormor och morfar som för sista gången fick bjuda till julfirande i sitt hus. De har sålt sitt hus och ska snart flytta till en längehet.

Lagom till Kalle Anka anlände vi till sista anhalten, nämligen svärföräldrarna i Göteborg där vi spenderade kvällen, och natten också för den delen.


Lovisa väntar på tomten......

Lovisa var jätteexalterad när tomten väl kom.
Hon hoppade jämfota och skrek "HEJ TOMTEN!!"

Tomten fick inte en lugn stund.
Skulle Lovisa inte sitta i knät, skulle kramas
och pussas.

....eller klappa lite på tomtens skägg.


Lovisa hjälpte till att dela ut paketen.
Snällt la hon sina paket i en stor hög...

....som växte och växte.

Tomtens lilla hjälpreda står redo!

Innan tomten gick sjöng han och Lovisa "midnatt råder".

Efter paketöppning var det dags för julmiddag med allt man kan tänka sig. Ja, förutom rödkål då. Den glömdes bort i micron. I år igen! Det börjar bli tradition.....


Efter julbord var det en äldre man som
bytte om från finbyxor till den lite mer
lediga varianten. Inga namn nämnda!

Strax efter 22.30 pälsade vi på oss och tog en promenad upp i Olskroken för att besöka Sankt Pauli kyrka för den traditionella julnattsmässan. Detta var första gången jag varit på midnattsmässa någon annanstans än i kyrkan hemma. Jag kan inte påstå att jag är direkt troende, men på julen går jag gärna till kyrkan. Det är så stämningsfullt med alla ljus och alla fina psalmer. Även i denna kyrkan avslutades hela gudstjänsten med en manlig solist som rev av "Oh, helga natt". Det bästa med alltihop!

Tack, Berra och Lillis för en trevlig och lyckad julafton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar