22 december, 2010

Lucka 22

Jag har tagit mig friheten och ändrat lite i julkalenderlistan. Idag skulle det egentligen handlat om minnen från barndomen men jag har ju redan berättat en massa saker i tidigare inlägg så dagens lucka tillägnas mina svärföräldrar, Berndt och Lillemor.

Svärmor Lillemor
Lillemor är oerhört lättsam och positiv och har nära till skratt. Vi har väldigt roligt tillsammans och jag är lyckligt lottad över att ha en så bra svärmor. Man har ju hört om skräckexempel där svärmor/svärdotter verkligen inte går ihop och inte ens tål att ha med varandra att göra. Så är INTE fallet med min svärmor. Jag trivs i sällskap med Lillemor och är glad att vi kommer så bra överens.
Lillemor har världens sämsta lokalsinne. Jag är inte förvånad om hon skulle kunna gå vilse i sin egen lägenhet. När vi var i Thailand 2005 och var på en djuphavsfisketur hade vi tagit ca sju varv runt en och samma ögrupp eftersom det skulle vara bra fiskevatten där och ett par tre gånger utbrast Lillemor: "Oj, en ny ö".
Och en gång hävdade hon att hon aldrig åkt på en av gatorna i Gårda trots att de bor 200 meter därifrån. Men svärmor kommer från Sollefteå, så hon är ursäktad. ;-)




Svärfar Berndt
Oj, vart ska jag börja...... Jag kan börja med att säga att Berndt är väldigt omtänksam och har ett hjärta av guld. Han fixar och donar när man är på besök och servar ofta med drinkar och tilltugg. Han är bra på att komma med alternativa lösningar när de ordinarie lösningarna skitit sig (fast oftast går Berra direkt på de alternativa lösningarna, eller abrovinscher som vi kallar dem).
På sommarhalvåret ser vi inte röken av svärföräldrarna såvida vi inte åker till torpet på visit. Lillemor kopplar av i form av horisontellt läge i en solstol, i svampskogen eller i hallonbuskarna. Berndt kopplar av i form av att ha så många projekt på gång samtidigt. Han brukar skriva en lista i excel inför varje säsong vad som behöver göras. Den listan är inte kort.
Berndt har inte tålamod att sitta ner och ta det lugnt och fika utan dricker sitt kaffe på halvsprång. Vi brukar skämta om att han har vuxen-DAMP.
Berndt gillar musik och att bugga, men sjunger hellre än bra. När vi sjunger Singstar blir han själaglad om han lyckas pricka någon av tonerna så han får en guldstjärna.
En stor nackdel med svärfar är hans preferenser när det gäller fotboll. Han håller på IFK. Det är så viktigt för honom att han till och med i bröllopstalet till mig och Niclas nämnde "Det är en stor dag, 19:e maj, inte bara gifter jag bort min förstfödde son, det är också 25 år sedan Blåvitt tog UEFA-cupguld". No comments.

Jag är väldigt glad och tacksam för att ha svärföräldrar som Berra och Lillis. De ställer ofta upp när vi behöver hjälp, det är guld värt att ha föräldrar som kan hjälpa till när det kniper.

Berra lär Lovisa att bugga

Bildbevis: Berra fikar. Men lägg märke till hur långt ut på
kanten han sitter......

Svärfar servar. Rom och cola, whisky, jordgubbsspett och
läsglasögon till svärmor.

2 kommentarer:

  1. Himmel vad nervösa vi blev när vi förstod att vi var med i en av luckorna! Vi måste väl påpeka att vi också är lättade att ha en så lättsam och rolig svärdotter. Ingenting sitter fast när det gäller Jossan. Vi har verkligen roligt när vi umgås! Vi tycker att vi har haft en enorm tur att få Jossan till vår familj! Och en sak till - tack för lilla Lovisa som är ett riktigt litet smultron! Kram från svärmor och svärfar!!

    SvaraRadera
  2. Jossan, jag håller med dig, tror ju knappast att Ann-Katrin suttit och skrivit ett brev om att vara med i säsongens Bonde söker fru... hon måste ju ha blivit headhuntad ;)

    Textremsa hade varit att rekommendera när hon är i farten...

    Må så gott!
    Kram Camilla

    SvaraRadera